logo

Wednesday, 18 December 2019 23:32

КРЕМЛІВСЬКА ПРОПАГАНДА ВЖЕ ВПЛИВАЄ НА СУДИ ІТАЛІЇ

Anna Momigliano, The New York Times, 17.12.2019 

 

Докази давно викликали тривогу щодо того, наскільки фальшиві новини, проникнувши в засоби масової інформації Заходу та вибори, проникають у суди...

 

Мало хто [в Італії] заперечував провину Віталія Марківа, українця, який також має громадянство Італії, коли італійський суд цього літа засудив його до 24 років ув'язнення. 

 

Більшість доказів, які свідчать про те, що він допомагав координувати артилерійський удар у зоні конфлікту на теренах рідної країни (той арт удар і став причиною загибелі італійського військового фотографа), було вилучено з його електронних пристроїв. 

 

Але що викликало недовіру й подив, так це коли суд восени оприлюднив свої аргументи, показавши, що серед доказів, наданих італійськими прокурорами, були повідомлення з джерел, які загалом вважаються витоками московитської пропаганди.

 

Експерти вважають, що включення двох відео з Russia Today, плюс «звіту» на веб-сайті Russkaya Vesna, які український уряд назвав неправдивими, викликають велике питання про те, наскільки підроблені новини, проникнувши в Західні ЗМІ та вибори, зараз проникають ще й у їхні суди.

 

"Зараження за своєю природою є експансивним", - сказав Лучано Флоріді, професор філософії та етики інформації в Оксфорді, який вивчав наслідки дезінформації. "І це може легко поширитися від засобів масової інформації та політики до судової влади," додав він.

 

Прокурори заявили, що не вважають звіти "Russia Today" вирішальними для винесення вироку, а присяжним не дозволяється обговорювати те, що їх переконало у вині пана Марківа.

 

Але включення до суду пропаганди та дезінформації, незалежно від її переконливості, викликало велику тривогу в експертів та деяких політиків.

 

У листопаді український уряд, якого було висунуто співвідповідачем у справі та, таким чином, відповідальним за економічну шкоду, оскаржив це рішення. Він вступив у власну пропагандистську війну з Московією і звичайно звинувачував її дезінформацію в усьому, що виставляє українських військових у поганому світлі.

 

Цього місяця ліберальна партія More Europe  [«Більше Европи» - прим. перекл] стверджувала, що судовий процес було заплямовано «чутками та упередженістю» і попросив Европейський Союз направити спостерігачів на апеляційний розгляд, який, як очікується, розпочнеться цієї весни.

 

Пан Марків, якому зараз 30 років, покинув Італію, щоб взяти участь у протестах Евромайдану в Києві у 2014 році. Коли на сході Донбасу в Україні через кілька місяців спалахнула війна, він приєднався до Національної гвардії України для боротьби проти московитських сепаратистських сил.

 

Будучи гвардійцем, як стверджували прокурори, він допомагав координувати напад підрозділу української армії на групу цивільних осіб. 

 

Серед тієї групи був і італійський фотограф Андреа Роккеллі, 30 років, який загинув від артилерійського вогню разом з іншими журналістами 24 травня 2014 року.

 

Протягом двох років розслідування слідчих у Павії, рідному місті пана Роккеллі, ні до чого не призвело — через відсутність співпраці з боку української влади, згідно з заявою прокурора у цій справі, Андреа Занончеллі.

 

Але влітку 2016 року, за словами Занончеллі, пошук Google привів до статті, опублікованої провідною щоденною газетою Італії, Corriere della Sera.

 

Це було нібито інтерв'ю з невстановленим капітаном української армії, розміщеної у цьому районі.

 

"Не заходьте сюди, це стратегічна зона", - згідно з надрукованим, сказав капітан. "Зазвичай ми не стріляємо по місту або по мирних жителях, але щойно помітимо щось рухоме, обстрілюємо важкою артилерією. Саме так сталося з двома журналістами та їхнім перекладачем».

 

Прокурор вважав це визнанням вини, незважаючи на звичну відсутність будь якої суворості італійської журналістики.

 

Коли поліція допитала авторку статті, журналістка сказала їм, що нібито її інтерв'ю - це така сукупність зауважень, які вона почула у розмові між солдатом та фотографом.

 

Згодом італійська поліція встановила, що анонімним капітаном армії є пан Марків.

 

Італійська влада почала прослуховувати розмови пана Марківа з його матір'ю в Італії, щоб отримати докази. 

 

Вони заарештували його і звинуватили у вбивстві, коли він повернувся до аеропорту Болоньї у червні 2017 року.

 

Справа привернула увагу відомих адвокатів і стала ледь не раллі за свободу преси. 

 

Сенатор від партії Сільвіо Берлусконі "Форза Італія" захищав пана Марківа. 

 

Колишній «лівий» мер Мілана представляв фотожурналіста і дві видатні медіа-ґільдії, які оголосили себе постраждалими сторонами.

 

Серед наданих доказів були відеозаписи, описані як "відкрите джерело", "знайдено на YouTube" або "з місцевого телеканалу", і які всі містили логотип Russia Today і досі висять на відповідному каналі в YouTube.

 

У постанові також цитується стаття в " Russkaya Vesna", в якій стверджується, що Міністерство внутрішніх справ України змовилося з товаришами Марківа, щоби захистити його.

 

Постанова містила документ, який нібито «витік» з боку української влади і містив вказівки товаришам пана Марківа свідчити на його користь.

 

Уряд України заявив, що документ є підробкою.

 

"Наш міністр внутрішніх справ особисто втрутився, щоб довести, що ця річ підроблена", - сказав Ярослав Мошкола, чиновник посольства України в Римі. "Дуже дивно, що суд прийняв цей документ".

 

Засудження пана Марківа викликало обурення в Україні. 

 

ЗМІ та націоналістичні політики намагалися його звільнити, дискредитуючи італійську правову систему твердженнями, що судовий процес у Павії було заплямовано "антиукраїнськими" упередженнями та московитською пропагандою.

 

Прокурор, пан Занончеллі заявив, що ця стаття не мала ключового значення у дискредитації свідків, яких викликав захист. "Їх не взяли до уваги, бо їхні слова суперечили один одному", - сказав він.

 

Щодо цитованого ним документа, він сказав, що "ніколи не було зрозуміло, наскільки це було справжнім", і що він надав його, "щоби показати, що ця річ існує, щоби суд міг її оцінити".

 

У заключній постанові присяжні писали, що колеги пана Марківа по гвардії "отримали доручення відповідати заздалегідь узгодженими відповідями", а стаття "Russkaya Vesna" містить деякі елементи, які, здається, вказують на правду".

 

Не звертаючись до питання вини чи невинуватості пана Марківа, Серена Кваттроколо, професорка права Університету Східного П'ємонту, експерт з питань цифрового спотворення доказів у суді, сказала, що ширше включення матеріалів, знайдених в Інтернеті з суперечливих джерел, в італійських судах було «частиною невдалого сценарію та більшої проблеми».

 

Московія поширює дезінформацію в Інтернеті як частину ширшої стратегії дестабілізації Заходу. 

 

Міністерство юстиції США звинуватило московитську організацію, пов'язану з Кремлем, у втручанні у вибори 2016 року.

 

Підтримувані Московією групи у травні, згідно з повідомленням, опублікованим Европейською Комісією, провели дезінформаційну кампанію в Европі напередодні виборів до Европейського Союзу. Також нещодавно було виявлено й заблоковано у Facebook підтримувані Кремлем мережі впливу, спрямовані на африканські країни. 

 

Аналітики вважають, що мережі можуть стати справжні мполігоном для виборів наступного року у Сполучених Штатах.

 

Італія є особливо вразливою. За даними Італійського управління з питань комунікації, в цій країні зростає дезінформація, хоча вона не є безпосередньо пов'язаною з Московією. Ба межі між основними маркетинговими джерелами та пропагандою часто розмито.

 

Нинішній голова італійського державного телевізійного мовника RAI поширював теорії змови в Інтернеті і часто давав інтерв'ю Russia Today і Sputnik.

 

У вересні приватний мовник Mediaset випустив "абсолютно підроблене відео", яке використовувало безшовні візуальні ефекти для підробки виступу колишнього прем'єр-міністра Маттео Рензі.

 

Поява московитської пропаганди в суді виходить за нові рамки, це виклик, до якого Італія може бути повністю неготовою.

 

Пан Марків оскаржив вирок, у якому також вимагають від України виплатити компенсації батькам, вдові та маленькому синові пана Роккеллі та двом гільдіям журналістів.

 

Паоло Перуккіні, який очолює одну з цих гільдій, асоціацію журналістів Ломбардії, високо оцінив вирок як демонстрацію того, що «інформація в нашій країні цінується». 

 

На запитання про включення анонімних джерел звітів та Russia Today до доказів він зреагував без тривоги. 

 

"Не мені вирішувати, чи буде "Russia Today "поширювати фейкові новини", — сказав він. "Навіть зламаний годинник двічі на день показує  правильний час".

 

переклад українською — Анжеліка Ґордон

Схоже в даній категорії: « PREVIOUS Статті NEXT »

100 LATEST ARTICLES

AUTHORS & RESOURCES

Archive of articles